Hoe kleuren onze hersenen beïnvloeden

Kleur en zakelijke identiteit

Als ik vraag: hoe ziet het logo van Mc Donalds, Starbucks of ING er uit dan kan vrijwel iedereen gelijk zeggen uit welke kleuren het is opgebouwd.
Kleur is een van de belangrijkste elementen van een zakelijke identiteit. De keuze van de kleur is van invloed op alle promotie-uitingen van een bedrijf en zorgt voor bekendheid en herkenning.

online4pro-psychologie-kleuren3

Om die reden is het het beste om u te houden aan een wetenschappelijke benadering in plaats van te vertrouwen op uw eigen voorkeur. Indien u vasthoudt aan uw voorkeuren en niet voldoende flexibel bent bij het kiezen van een kleurengamma, kan dat het ontwerp bederven, al uw inspanningen te niet doen en leiden tot negatieve associatie in de hoofden van de potentiële klanten. Dat moeten we niet hebben.

Natuurlijk is er ruimte voor individualiteit en persoonlijkheid, en dat moeten we zo houden. Wat ik bedoel is dat er geen kleur is dat als universeel ‘goed’ wordt ervaren door alle mensen.
Het gevoel wat kleur oproept is echter onderworpen aan een aantal bekende regels en patronen: bijvoorbeeld, warm staat voor rood, geel en oranje waardoor het onderwerp groter lijkt, terwijl blauw, lichtblauw en paars, die de koude kleuren vertegenwoordigen, het onderwerp verkleinen en het verder weg plaatsen .

Lüscher kleurentest

De perceptie van kleur is onderworpen aan bepaalde individuele factoren. In het midden van de 20e eeuw ontwikkelde Max Lüscher de Lüscher kleurtest – een psychologische test die toelaat om de psycho-fysiologische toestand van de mens te meten alsook zijn specifieke vermogen om stress te handelen en zijn communicatieve vaardigheden in kaart te brengen.
De Lüscher test bepaalt de oorzaken van psychologische stress, die kan leiden tot lichamelijke klachten.

online4pro-psychologie-kleuren6

Max Lüscher ontdekte dat de perceptie van kleur objectief en universeel voor iedereen is, terwijl individuele voorkeuren toch subjectief blijven.

De basis van de Lüscher kleurentest is dat een proefpersoon een kleurenketen opbouwt, afhankelijk van zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Op basis hiervan, kan men inzicht krijgen over de mentale toestand van een individu.

De test is zeer eenvoudig uit te voeren en psychologen maken er wereldwijd gebruik van. Het principe is gebaseerd op het feit dat de kleurkeuze plaatsvindt op een onderbewust niveau wat heel goed weergeeft hoe de persoon zich voelt en waar hij welbevinden in aantreft.
De praktische toepassing van de Luscher test vindt u terug in de reclamewereld en wordt gebruikt om te bepalen en te voorspellen welke emoties een bepaald product oproept, als gevolg van het kleurgebruik.

De psychologie van kleur in de reclame is ontwikkeld door experts met het oog op de zakelijke sector. Studies hebben aangetoond dat de kleur van de verpakking weldegelijk de keuze voor een bepaald product beïnvloedt. Experimenten en testen van verschillende controlegroepen werden opgezet om adverteerders, producers, managers en ontwerpers te helpen om de meest geschikte keurkeuze voor hun producten te maken en rekening houdend met de mogelijke voordelen en de effectiviteit.

Bijvoorbeeld producenten van snoepgoed zijn zich terdege bewust dat de verpakking van hun producten niet groen mag zijn aangezien de meeste mensen dit associëren met een zure smaak. De meeste fabrikanten gebruiken de kleuren blauw, die wordt geassocieerd met een gevoel van zoet en zacht.

De rol van kleur bij het bepalen van uw logo en uw reclame uitingen is dus van groot belang.

online4pro-psychologie-kleuren

Welke kleur geeft welke emotie?

Wit is neutraal. het dient als een neutrale achtergrond waartegen informatie gemakkelijk afsteekt. Tegelijkertijd is wit te moeilijk om als accent te gebruiken. Het zorgt bijna nooit voor negatieve associaties. Wit wordt geassocieerd met zuiverheid, de jeugd, en licht. Let wel op dat een enkele kleur meerdere betekenissen kan hebben, afhankelijk van de cultuur. Bijvoorbeeld in Japan symboliseert wit de dood.

Zwart: ondanks dat vele mensen altijd naar zwarte kleding grijpen, kan het depressie bij potentiële consumenten veroorzaken. Zwarte fonts daarentegen worden ervaren als heel geschikt en traditioneel. Zwart is altijd modieus geweest; momenteel is het symbool van degelijkheid en hoge kwaliteit. Het is verbonden met de nacht, mysterie, en verdriet.

Paars: draagt bij aan de voorstelling van creatieve oplossingen. Het is een kleur van abstractie en innerlijke concentratie, populair onder de creatieve mensen. Paars brengt wijsheid, kunstenaarstalent, inspiratie, adel, en mysterie. Paars leent zicht uitstekend voor reclames met het accent op creativiteit.

Blauw: kalmeert en stelt de gebruiker in staat om een rationele besluitvorming te nemen. Blauw prikkelt de geest weinig en veroorzaakt geen negatieve emoties. Tegelijkertijd is een van de beste kleuren om de aandacht te trekken. Vrede, rust, diepte, wijsheid en stilte zijn de belangrijkste eigenschappen.

Lichtblauw: is de kleur van het intellect en de harmonie. De betekenis van lichtblauw is ijs, koude, zuiverheid, oprechtheid, en onverschilligheid.

Groen: kan genezing brengen en heeft een ontspannende werking door zijn neutraliteit. Om die reden wordt het vaak gebruikt in de reclame voor medicijnen, ziekenhuizen, gezondheidscentra, enz. Groen staat in verband met het leven, de natuur, harmonie, natuurlijkheid, en vriendelijkheid.

Geel: is gezellig en warm. Het kan het geadverteerde product een ‘intelligente’ uitstraling geven en absorbeert nieuwe ideeën. Geel werkt het beste in reclame van speelgoed. De betekenis van geel: zon, vakantie, vreugde, vrijheid, en angst.

Oranje: geeft je vitale energie een boost en beschermt klanten tegen de negatieve invloed van externe factoren. Oranje kan de consument actiever maken. Call to actions zijn vaak in het oranje of rood uitgevoerd. Beweging, gezelligheid, vrolijkheid, snelheid zijn de belangrijkste kenmerken.

Rood: stimuleert de consument onmiddellijk een besluit te nemen en veroorzaakt impulsaankopen. Rood is dus ideaal voor reclame te maken. Echter, het is beter rood als accent te gebruiken vanwege de overvloed aan prikkels, irritatie en agressiviteit dat het oproept.
De betekenis van rood: de passie, het leven, wil, strijd, activiteit, en vuur.

online4pro-kleuren

Kleuren analyse van Online4Pro

De kleur groen: Bedoeld wordt dennengroen, dat naar het donkere zweemt en met een blauwachtige ondertoon. De naar voren tredende prikkelsterke beweging van de kleur geel en de kalmerende, terugtredende beweging van blauw zijn in het groen opgenomen en ook geconserveerd. Dat maakt groen statisch. Groen bezit geen naar buiten toe gerichte energie, maar geaccumuleerde potentiële energie. Deze opgeslagen energie is niet in de eigenlijke betekenis van het woord in rust, maar juist een inwendig systeem van spanningen dat zich naar buiten toe statisch gedraagt. Statisch mag hier niet worden verward met passief.

Hoe donkerder het blauw dat met groen wordt gemengd, hoe vaster, ‘koeler’, harder, stijver, gespannener en bestendiger de psychologische invloed van de diverse tinten groen wordt.
Groen laat zien hoe de mens zichzelf ziet. Met andere woorden hoe deze haar/zijn eigen ‘IK’ ervaart. Groen staat voor autonomie, het zelf kunnen beslissen en beschikken. Anders gezegd: het is het gevoel van eigenwaarde.

De kleur geel: De kleur geel maakt eenzelfde indruk als de zon: licht, helder, glanzend, stralend, opwekkend en verwarmend. Geel is over grenzen gaan, het uitstrooien van krachten in de omgeving die doelloos naar alle kanten stromen. Groen bleek geaccumuleerde, statische potentiële energie; geel daarentegen is dynamische, naar buiten gerichte energie.

Geel is een basiskleur. Het komt overeen met de fundamentele behoefte om zich vrij te kunnen ontplooien. Voorkeur voor geel bestaat bij mensen die zoeken naar meer bevrijdende omstandigheden. Mensen die weemoedig verlangen naar wijde verten en die verre reizen willen ondernemen. Ook mensen die graag vliegen, die van de werkelijkheid los willen komen, hebben heel vaak een voorkeur voor geel. Geel als behoefte aan verandering, bevrijding, ruimte en weidsheid staat tegenover groen met de kenmerken innerlijke spanning, volharding, vasthouden.
Bron: Natuurlijkwelzijn.org

Welke kleuren zou jij willen gebruiken in jouw reclame en waarom?

Inpiratie: Curatti.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This